DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

 

SPOLEČNÝ EVROPSKÝ REFERENČNÍ RÁMEC PRO JAZYKY

 

Společný evropský referenční rámec pro jazyky/Common European Framework of Reference for Languages

je dokument Rady Evropy, který umožňuje porovnávat jazykovou úroveň studentů dosaženou v různých zemích a v různých vzdělávacích systémech. Definuje šest úrovní a umožňuje tak srovnávat různé zkoušky, učebnice, kurzy apod. Zároveň popisuje, jakým způsobem musí studenti ovládat daný jazyk, aby mohli své znalosti prakticky využívat.

 

Jednotlivé úrovně Referenčního rámce jsou označeny A1 až C2 a mohli bychom je zjednodušeně definovat takto:

A 1 - úroveň začátečníků, kteří rozumí známým výrazům každodenního života a základním frázím zaměřeným na uspokojování konkrétních potřeb a umí je také používat. Umí představit sebe a ostatní a klást jiné osobě otázky například o tom, kde žije, o lidech, které zná a o věcech, které má a umí na otázky také odpovídat. Dokáže se jednoduchým způsobem domluvit za předpokladu, že druhá osoba mluví pomalu a zřetelně je připravena pomoci.

 Odpovídající jazykové zkoušky, např.: Goethe institut Start Deutsch 1. 

A 2 - úroveň mírně pokročilých, kteří rozumí větám a často používaným výrazům vztahujícím se k oblastem, které se jich bezprostředně týkají (např. velmi základní osobní a rodinné informace, nakupování, místopis, zaměstnání). Jsou schopni jednoduše konverzovat a sdělovat informace o své osobě a užít částečně minulého času. Umí psát jednoduché dopisy o své osobě.

Odpovídající jazykové zkoušky, např.: Cambridge ESOL KET, BEC Preliminary, Goethe institut Start Deutsch 1.

B 1 - úroveň středně pokročilých, kteří rozumí řeči o známých záležitostech, s nimiž se setkávají v práci, ve škole, ve volném čase atd. Umí si poradit s většinou situací, které se mohou vyskytnout při cestování v oblasti, kde se mluví daným jazykem. Mohou psát jednoduché souvislé texty o dobře známých tématech nebo o tématech, která je zajímají. Umí popsat zážitky a události, sny, naděje a ambice a stručně zdůvodnit a vysvětlit své názory a plány.

Odpovídající jazykové zkoušky, např.: Cambridge ESOL PET, BEC Vantage, Goethe institut ZD

B 2 - úroveň výše středně pokročilých, kteří rozumí hlavním myšlenkám složitých textů pojednávajících jak o konkrétních, tak o abstraktních tématech, včetně odborných diskusí ve svém oboru. Jsou schopni plynule konverzovat s rodilými mluvčími a dokážou napsat podrobný text o řadě různých témat a vysvětlit svůj názor na aktuální problémy.

Odpovídající jazykové zkoušky, např.:  Cambridge ESOL FCE,  Goethe zertifikat B2, Státní jazyková zkouška - základní

C 1 - úroveň pokročilých, kteří rozumí řadě různých náročných a delších textů, orientují se v pořadech rádia a televize. Rozumí a vciťují se do literárních textů a rozumí odborným textům. Flexibilně komunikují a vyjadřují se plynně a spontánně bez příliš zřejmého hledání slov. Umí psát jasné, dobře strukturované podrobné texty o složitých tématech, přičemž používají různé nástroje pro uspořádání, členění a soudržnost svého pojednání.

Odpovídající jazykové zkoušky, např.: Cambridge ESOL CAE, BEC Higher, Goethe zertifikat C1, Státní jazyková zkouška - všeobecná

C 2 - úroveň proficient, studenti rozumí bez námahy téměř všemu, co slyší nebo čtou. Umí shromažďovat informace z různých ústních a písemných zdrojů a tyto informace znovu uspořádat do souvislého celku. Umí se vyjadřovat spontánně, velmi plynně a přesně, rozlišuje jemné významové odstíny i ve složitějších situacích.

Odpovídající jazykové zkoušky, např.: Cambridge ESOL CPE, Goethe institut ZOP

Pozn.: Zkoušky DELF A1-C2 (francouzština) a CILS A1-C2 (italština) nesou zařazení do příslušného stupně již ve svém názvu. U zkoušky DELE (španělština) se rozlišují tři úrovně odpovídající úrovním A, B a C.